FinNews

Finanțările au crescut consistent la Raiffeisen Bank în primul semestru din 2022 

Raiffeisen Bank a obținut o performanță financiară foarte bună în primul semestru al anului 2022, cu un profit net de 602 milioane de lei, în creștere cu peste 50% față de primul semestru al anului precedent, pe baza unei creșteri puternice a creditelor, dar și a profilului de risc semnificativ îmbunătățit.  

Stocul de credite, de peste 37,4 miliarde RON, a înregistrat un avans semnificativ de aproximativ 25% față de S1 2021, susținut de o evoluție excelentă a creditării, în mare parte pentru clienții corporate, creștere cu 46% față de anul precedent, într-un context de piață în care companiile au nevoi de finanțare sporite atât pentru asigurarea capitalului de lucru, cât și pentru demararea investițiilor. Trendul de creștere este vizibil și pentru IMM-uri, de 13%, susținut și de schemele de garantare puse la dispoziție de Guvern, iar creditele acordate persoanelor fizice au avansat cu 10%, echilibrat credite negarantate și ipotecare. Din ce în ce mai mulți clienți ai băncii locuiesc în case eficiente din punct de vedere energetic. În prima jumătate a anului 2022, creditele din categoria Green Mortgage au atins o pondere de 41% din volumele de credite garantate prin ipotecă.  

În ceea ce privește economisirea în prima jumătate a acestui an, contextul creat de războiul din Ucraina a determinat schimbări în comportamentul clienților, însă banca și-a menținut ritmul de atragere a economiilor populației și companiilor. În contextul actual, depunem eforturi semnificative pentru a oferi clienților noștri o gamă diversificată de produse de economisire, în concordanță cu nevoile acestora și, de asemenea, la dobânzi competitive. Începând cu luna martie, ca urmare a evoluției pieței și a inflației, Raiffeisen Bank a majorat treptat dobânzile la produsele de economisire în lei, până la maximum 7% pe an, pentru depozitele în lei, pe doi ani. Produsele de economisire pentru persoane fizice sunt disponibile exclusiv prin intermediul aplicațiilor digitale – Raiffeisen Smart Mobile și Raiffeisen Online. Depozitele clienților au atins pragul de 48,8 miliarde de lei la 30 iunie 2022, în creștere cu 11% față de S1 2021.  

„Rezultatele noastre reflectă concentrarea pe sprijinirea atât a clienților nostri, cât și a economiei românești. Creditele nete au înregistrat un avans semnificativ, de aproximativ 25% față de S1 2021, susținut de o creștere mare a creditării, în principal către clienții corporații mari și medii (+46% an la an), având în vedere că firmele au nevoi de finanțare crescute atât pentru capitalul de lucru, cât și pentru demararea unor proiecte și investiții substanțiale, unele dintre ele de importanță strategică la nivel național, de exemplu Romgaz. Tendința de creștere este vizibilă și în cazul IMM-urilor, cu 13%, bazată și pe participarea noastră la programele guvernamentale. Stocul nostru de credite pentru persoane fizice a crescut cu 10%, peste așteptările noastre pentru această perioadă, având în vedere incertitudinea mediului macroeconomic.” a declarat Zdenek Romanek, președinte și CEO Raiffeisen Bank.  

Finanțarea sustenabilă a corporațiilor, dar și a IMM-urilor a înregistrat o perioadă de efervescență, mai ales în lunile mai și iunie ale acestui an, odată cu închiderea programelor guvernamentale care au funcționat sub umbrela IMM INVEST. Banca a fost un partener responsabil și activ în programele de garantare guvernamentală: IMM PROD, GARANT CONSTRUCT și RURAL INVEST, reușind într-o perioadă foarte scurtă de timp implementarea acestora și acordarea de finanțări consistente care au contribuit semnificativ la susținerea activității companiilor și a investițiilor acestora.  

În iunie 2022, Raiffeisen Bank a plasat cu succes cea de-a treia emisiune de obligațiuni verzi a băncii și o a doua serie de obligațiuni senior non-preferențiale. Emisiunea de obligațiuni s-a adresat investitorilor instituționali și a atras 525 de milioane de lei, cu o maturitate de 5 ani. Astfel, banca a emis până în prezent peste 2 miliarde de lei „obligațiuni verzi”, contribuind la dezvoltarea pieței locale de capital și mobilizând resurse financiare către investiții sustenabile, reafirmându-și astfel rolul de lider în dezvoltarea pieței de finanțare sustenabilă din România.  

La 30 iunie 2022, activele totale ale băncii depășeau 60 de miliarde de lei, în creștere cu 11% față de aceeași perioadă a anului trecut, iar veniturile băncii, de aproape 1,5 miliarde de lei, au crescut cu 14% față de aceeași perioadă a anului trecut. Veniturile nete din dobânzi au înregistrat o creștere semnificativă, de 22% față de anul precedent, alimentată de un rezultat excelent al creditării, dar și de creșterea ratelor de dobândă de pe piață. Veniturile nete din comisioane au crescut cu 10% față de primele 6 luni ale anului 2021, susținute de intensificarea activității tranzacționale și de creditare (schimb valutar, produse de creditare, dar și produsele de asigurare care le însoțesc).  

Cheltuielile operaționale au avansat ușor, cu 2%, față de S1 2021, iar creșterile provin din zona costurilor salariale și a cheltuielilor IT, confirmând dorința băncii de a avea în echipă oameni talentați și bine pregătiți și de a investi în zona digitală, pe termen lung.  

„Costul cu provizioanele este la jumătate față de cel înregistrat pe aceeași perioadă a anului trecut, datorită comportamentului foarte bun de plată al clienților noștri. Trebuie remarcat faptul că acest lucru se întâmplă în pofida mediului economic caracterizat de incertitudine și inflație ridicată. Vom continua să fim alături de clienții noștri atât în perioadele bune, cât și în cele dificile, pentru a le oferi cea mai bună consiliere financiară, adaptată nevoilor lor.” a declarat Zdenek Romanek.  

Pe 5 iulie 2022, Moody’s a reafirmat ratingul de depozit pe termen lung al Raiffeisen Bank la Baa1 cu perspectivă stabilă, cu două trepte peste ratingul suveran al României. Principalele puncte forte evidențiate de Moody’s în raportul său (raportul complet aici) au fost capacitatea puternică de generare de venituri, resursele lichide solide și capitalizarea adecvată. „Acesta [ratingul acordat de Moody’s] este o reconfirmare a poziției noastre financiare solide, care ne permite să continuăm să ne sprijinim clienții în demersul lor de a-și atinge obiectivele financiare și de a dezvolta modele de afaceri sustenabile, competitive și reziliente”, a adăugat Zdenek Romanek, președinte și CEO Raiffeisen Bank.  

Digitalizarea în beneficiul clienților bancii  

La jumătatea anului 2022, numărul de clienți digitali activi ai Raiffeisen Bank a depășit 50% din portofoliu (din 2,28 milioane de clienți persoane fizice), însumând aproximativ 1,15 milioane. Eforturile noastre din ultimii ani au fost îndreptate către un banking digital, accesibil tuturor clienților – de la deschiderea relației cu banca printr-un flux 100% digital, până la accesarea unui credit personal Flexicredit, direct de pe Smart Mobile, cu posibilitatea de disbursare în maximum 10 minute (dacă sunt îndeplinite toate criteriile de eligibilitate). În ceea ce privește clienții corporate, peste 99% dintre aceștia tranzacționează cu banca exclusiv prin canale electronice.  

Raiffeisen Bank continuă să fie unul dintre liderii pieței de carduri de credit din România, cu un portofoliu de peste 550.000 de carduri active. Numărul tranzacțiilor online efectuate de clienții care folosesc cardurile de debit Raiffeisen Bank a crescut cu aproape 40% față de primele 6 luni ale anului trecut. De asemenea, în prima jumătate a anului 2022, clienții au continuat să revină la comportamentul lor de dinaintea pandemiei. Plățile cu cardurile de debit Raiffeisen Bank pentru achiziționarea online de bilete de avion aproape că s-au triplat față de prima jumătate a anului 2021, iar achizițiile de vacanță s-au dublat. O dublare a fost înregistrată și în ceea ce privește numărul de plăți cu cardul efectuate de clienții Raiffeisen Bank prin telefon sau ceas, în aceeași perioadă. Utilizatorii RaiPay pot activa din aplicație un card de unică folosință, atașat la cardul de cumpărături, care își schimbă datele după fiecare plată și care este util pentru a face plăți sigure pe site-urile rar vizitate.  

În iunie, banca a lansat Raiffeisen Smart Market, cea mai recentă inovație digitală, un ecosistem digital de loialitate, într-o aplicație care reunește clienții persoane fizice activi digital, partenerii și IMM-urile și clienții corporativi, pe baza unor capacități de „analiză avansată”. Clienții digitali persoane fizice sunt recompensați cu oferte atât de la Raiffeisen, cât și de la comercianții parteneri. Aplicația poate fi descărcată gratuit din Play Store sau App Store. La doar 2 luni de la lansare, aplicația are peste 70.000 de utilizatori înscriși și a oferit peste 43.000 de recompense.  

În prima jumătate a acestui an, a fost lansată versiunea multi-utilizatori a aplicației Smart Business/New Raiffeisen Online SME. Clienții își pot stabili singuri, într-un flux digital care încorporează semnătura electronică, drepturile de utilizator, limitele de tranzacționare sau accesul la conturi. De asemenea, au fost implementate îmbunătățiri la aplicația fluxului de activare pentru o protecție sporită împotriva atacurilor de phishing.  

Raiffeisen Bank este una dintre bancile universale aflate în top 5 in România și deservește 2,28 milioane de clienți, persoane fizice și juridice. Banca are peste 4.700 de angajați, circa 300 de agenții în toată țara, 1.131 de ATM-uri și MFM-uri, o rețea de peste 27.900 de POS-uri. Pentru nevoile clientiilor cu depuneri mari de numerar banca a instalat echipamente de tip Smart DropBox. Reamintim că din februarie 2022 toate unitatile Raiffeisen Bank operează fără casierii, pentru ca angajații din agenții să poată asigura consiliere pentru clienții noștri.