Raiffeisen Bank își valorifică expertiza financiară și devine liderul finanțării sustenabile în economia românească
Raiffeisen Bank reușește să ofere soluții de finanțare adaptate economiei românești și nevoilor clienților săi, într-un context macroeconomic dificil, marcat de incertitudini fără precedent. În plus, banca se bucură constant de feedback extrem de pozitiv de la clienții săi, mai ales corporații mari și medii.
Soldul de credite al Raiffeisen Bank a înregistrat un avans important de 27%, la finalul T3 2022 față de T3 2021, susținut în principal de o creștere considerabilă a activității de creditare pentru clienții corporații, de 55%. Trendul de creștere este vizibil și pentru clienții IMM ai băncii, al căror stoc de credite nete a înregistrat un avans de 19% (an la an), o contribuție semnificativă având implementarea schemelor guvernamentale de garantare. În paralel cu avansul finanțărilor acordate clienților săi companii, Raiffeisen Bank și-a asumat rolul de facilitator în tranziția către o economie verde și o comunitate sustenabilă. La începutul lunii august 2022, Raiffeisen Bank a plasat, în premieră, o emisiune de obligațiuni sustenabile senior nepreferențiale, denominate în lei. Emisiunea de obligațiuni a fost adresată investitorilor instituționali și a atras peste 500 milioane lei, pe o maturitate de 5 ani. Fondurile astfel atrase vor fi utilizate pentru finanțarea exclusivă a proiectelor durabile, conform criteriilor de eligibilitate descrise în Cadrul pentru Obligațiuni Sustenabile al băncii (link aici).
„În 2022 ne îmbunătățim pas cu pas abordarea noastră, preocupați fiind de felul în care clienții se așteaptă să facem noi lucrurile pentru ei. O creștere a soldului creditelor pentru corporații mari și medii de 55% este un rezultat care ne confirmă că facem ce trebuie pentru acești clienți, mulți dintre ei companii importante din economia românească. La IMM-uri avem peste 72 de mii de firme care utilizează noua aplicație de Mobile Banking, Smart Business, pe care o îmbogățim permanent cu noi funcționalități. Sunt deja câteva sute de IMM -uri pentru care oferim serviciul RaiPos, aplicația care transformă telefonul sau tableta într-un terminal electronic de plată cu cardul. Acestea sunt doar câteva dintre lucrurile pe care le-am făcut în 2022 pentru clienții noștri pentru a le face ziua mai ușoară și afacerea mai profitabilă.” a declarat Zdenek Romanek, Președinte & CEO Raiffeisen Bank.
În T3 2022, în contextul economic complicat, am continuat să oferim clienților persoane fizice soluții de finanțare și instrumente adaptate nevoilor lor, cu dobândă fixă, care le oferă stabilitate și predictibilitate pe termen mediu. În plus, facilitatea noastră „vacanță 3 rate” este menită să vină în ajutorul clienților atunci când se confruntă cu perioade dificile. Stocul de credite nete al persoanelor fizice a crescut, de asemenea, cu 8%, echilibrat, atât pentru creditele de nevoi personale, cât și pentru cele ipotecare. În ceea ce privește creditele de nevoi personale negarantates-aresimțit o ușoară încetinire a ritmului la nivelul pieței în T3 2022. Evoluția portofoliului Raiffeisen Bank rămâne însă una pozitivă, cu o cotă de piață în creștere în luna august 2022. Numărul creditelor de nevoi personale acordate prin aplicația Smart Mobile s-a dublat în T3 2022, față de T3 2021, trend susținut prin îmbunătățiri constante ale fluxului digital, adaptate la experiența clienților. În plus, în oferta băncii am introdus un pachet avantajos, menit să ofere cea mai bună planificare financiară pentru client, astfel clienții beneficiază de o reducere importanta de preț la achiziționarea unui credit de nevoi personale împreună cu o asigurare de viață și șomaj. O altă soluție menită să asigure clienților o viață financiară stabilă și sănătoasă este oferta de credit imobiliar cu dobândă fixă timp de 5 ani. Peste 75% dintre creditele imobiliare acordate de Raiffeisen Bank au o dobândă fixă și peste 50% dintre ele s-au încadrat în categoria „Green Mortgage” (eficiența energetică clasa A).
Depozitele clienților au înregistrat o creștere de 7% la finalul T3 2022 (an la an). Pe tot parcursul acestui an banca a făcut eforturi pentru a adapta permanent ratele de dobânda pentru depozite la inflația în creștere. Aceste eforturi s-au concretizat într-o serie de majorări de rate de dobânda pentru a menține interesul clienților să economisească. În paralel am îmbogățit și gama de produse de economisire. „Pornind de la obiectivele financiare și stilul de viață specifice fiecărui client pregătim echipele noastre din unități să ofere cele mai potrivite soluții de planificare financiară. Investim în sănătatea financiară a tuturor clienților noștri prin susținerea planurilor lor.” a adăugat Zdenek Romanek.
Clienții noștri revin la comportamentul pe care îl aveau înaintea pandemiei, iar banca continuă să facă investiții pentru a îmbunătăți și completa oferta de soluții digitale, menite să facă viața mai ușoară clienților noștri. Plățile prin cardurile Raiffeisen pentru hoteluri au crescut cu peste 50%, iar cele făcute în restaurante, baruri, pentru concerte sau evenimente au avansat cu 20%, față de trimestrul anterior al acestui an. Numărul tranzacțiilor online efectuate de persoane fizice, prin intermediul cardurilor de debit a crescut cu aproape 40%, față de aceeași perioadă a anului trecut. Banca a aderat la schema Transfond și a activat plățile instant din septembrie 2022. Această funcționalitate face ca transferul sumelor mai mici de 50.000 lei, făcute în aplicația Smart Mobile, să dureze doar câteva secunde. La 30 septembrie 2022, numărul plăților prin carduri efectuate de clienții Raiffeisen Bank cu telefonul sau cu ceasul s-a dublat față de T3 2021. În august 2022 am obținut de la Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei autorizarea pentru soluția de identificare la distanță aferentă fluxului de înrolare digitală a clienților PF, prin Smart Mobile. Acest pas confirmă calitatea și siguranța soluției de identificare video pusă la dispoziția clienților noștri pentru deschiderea unui cont curent online. La 5 luni de la lansare, Raiffeisen Smart Market, cel mai proaspăt produs digital al băncii, deservește peste 200.000 clienți persoane fizice, pe care i-am recompensat cu peste 90.000 vouchere la 60 de comercianți, 500.000 de puncte de loialitate, cashback de 160.000 euro și oferte avantajoase la produse bancare. Raiffeisen Bank continuă să fie unul dintre liderii pieței cardurilor de credit din România, cu un portofoliu de peste 570.000 de carduri active.
Portofoliul de clienți digitali persoane fizice (1,2 milioane, 54% dintre clienți băncii) a continuat să crească. Zilnic, în medie, peste 360.000 clienți unici folosesc aplicația Smart Mobile, cu un vârf de peste 1,2 milioane de logări într-o zi, în luna august 2022.
Raiffeisen Bank a reușit să obțină o performanță financiară solidă în primele nouă luni ale anului 2022, cu un profit net de 920 de milioane de lei, înregistrând o creștere de 43%, an la an, într-un mediu economic plin de provocări din cauza războiului din Ucraina și a presiunilor inflaționiste. Veniturile băncii au crescut la T3 2022 cu 19%, an la an, ajungând la 2,3 miliarde de lei, iar activele totale au depășit 62 de miliarde lei, o creștere de 9% față de 30 septembrie 2021. „Rezultatele foarte bune înregistrate de bancă dovedesc că suntem pregătiți să ne continuăm dezvoltarea și drumul spre succes, indiferent de contextul economic pe care îl vom parcurge în anii care urmează”, a declarat Zdenek Romanek.
Costurile operaționale ale băncii (în jur de 1 miliard de lei) au înregistrat o creștere de 7% an la an, în principal din cheltuielile salariale ca urmare a strategiei băncii de a investi în atragerea și reținerea personalului bine pregătit, dar și prin măsuri menite să compenseze efectele negative ale inflației asupra puterii de cumpărare. Cheltuielile din zona de IT sunt în creștere de la an la an, pe fondul investițiilor continue pentru a putea răspunde nevoilor clienților noștri prin soluții rapide, inovative și accesibile. De asemenea, efectele creșterii generalizate a prețurilor în economie sunt resimțite în costurile băncii cu utilitățile, chirii, combustibili si materiale consumabile. Costul cu provizioanele depășește nivelul înregistrat in primele noua luni din 2021 cu 7%, ca urmare a abordării prudente a băncii, în contextul economic existent. Acesta rămâne însă la un nivel redus pe fondul unui comportament disciplinat al clienților în ceea ce privește respectarea angajamentelor de plată.
Raiffeisen Bank, bancă universală de top, activează pe piața bancară din România de 25 de ani, deservind peste 2,3 milioane de clienți, persoane fizice și juridice. Banca are 4900 de angajați 295 de unități, 1131 ATM&MFM și 27.000 POS-uri.
Notă: Toate cifrele financiare de mai sus sunt în concordanță cu Standardele Internaționale de Raportare Financiara (IFRS) și Standardele Grupului RBI de raportare pentru management (MIS).